هزینه نقشه برداری UTM

هزینه نقشه برداری UTM  برحسب ویژگی های مکانی را که می­خواهیم نقشه­ ی آن­ را بدست آوریم و همچنین اطلاعاتی که اداره مربوطه به آن نیاز دارد، تعیین می­گردد. به همین دلیل ابتدا به بررسی نقشه UTM  و موارد استفاده آن می­پردازیم.

نقشه UTM چیست

نقشه UTM ( یو تی ام ) بر اساس یک سیستم مختصات جهانی تهیه می‌شود که هر نقطه از کره زمین مختصات منحصربه فرد خودش را دارد. در واقع با تعیین مختصات یو تی ام گوشه‌های یک ملک، موقعیت آن با دقت خیلی زیاد در حد سانتیمتر و به‌طور منحصر به فرد روی کره زمین تثبیت می‌شود.در سامانه یوتی‌ام زمین، به ۶۰ بخش (قاچ یا زون) تقسیم می‌شود که هر قاچ به‌اندازه ۶ درجه طول جغرافیایی است.

نقشه-utm-ملک

نقشه-utm-ملک

روش های تهیه نقشه یو تی ام توسط نقشه بردار با صلاحیت برای املاک بدون سن

در کارهای مربوط به ثبت مانند ارزیابی دقیق ملک،متراژ، همچنین معین کردن مجاورت ملک از موارد قابل تامل می­باشد که باید توسط افراد دارای صلاحیت صورت گیرد و همین باعث می­شود در موارد مختلف هزینه نقشه برداری UTM متفاوت باشد که در ادامه به بررسی این تفاوت­ها می­پردازیم. بیشترین کاربرد نقشه UTM مشخص نمودن مساحت با دقت سانتی متر و تعیین پلاک ثبتی برای جلوگیری از تجاوز به حریم همسایه ها و بالعکس می­باشد که این مورد باعث به حداقل رساندن اختلافات ملکی می­شود.

تهیه نقشه UTM برای ملک بدون سند تک برگ بدین منظور صورت می­گیرد که  موقعیت دقیق آن بر روی سطح زمین مشخص شود.

در واقع نقشه های UTM اساس کار سند است و لازم است تهیه شود و کارشناس دادگستری نقشه برداری  آن را مهر و امضا کنند در غیر اینصورت فاقد اعتبار است. بعد از تهیه این نقشه و شکل گرفتن پرونده برای صادر کردن سند برای ملک مربوطه، نقشه UTM  آن  در سامانه سازمان ثبت اسناد ثبت شده  و در آخر برای ملک مربوطه از طریق مختصات UTM سند تک برگ صادر می شود.

تهیه نقشه یو تی ام برای صاحب ملک بنا به درخواستش از سه روش قابل اجراست :

  1. دوربین نقشه برداری :در این روش نقشه بردار سعی دارد موقعیت ملک را به وسیله دوربین های نقشه برداری توتال استیشن بدون جی پی اس های دو فرکانس دقیق برداشت کند و بعد با نرم افزار های مربوطه روی نقشه های بزرگ مقیاس طبق سازمان نقشه برداری کشوری جایگذاری کند .
  1. استفاده از جی پی اس 2 فرکانسه :در این وضعیت نقشه بردار از جی پی اس 2 فرکانس استفاده میکند ؛ 4 گوشه ملک با جی پی اس 2 فرکانس برداشت و بعد از اینکه با نرم افزار ترسیمات ملک مشخص شد روی نقشه پایه جایگذاری می شود .
  1. روش 1 و 2 :در این روش هم از دوربین توتا استیشن و هم جی پی اس دو فرکانس استفاده می گردد . این روش با بالا بردن دقت به ویژه در محل هایی که عوارض عیان است و نیز شکستگی دارد استفاده می شود .

کاربرد نقشه های UTM

  • تعیین مساحت دقیق ملک مورد نظر با دقت یک سانتی­متر
  • ثبت کردن پلاک در موقعیت خودش
  • تطبیق مشخصات ثبت شده­ی ملک با وضعیت و موقعیت مکانی آن ملک
  • جلوگیری کردن از جا­به­جایی یا تجاوز به سایر ملک ها
utmچیست

utmچیست

تهیه نقشه UTM

افراد دارای صلاحیت برای تهیه نقشه و برآورد هزینه نقشه برداریUTM به شرح زیر می­باشند؛

  • کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی
  • کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری
  • مهندس نقشه بردار عضو نظام مهندسی
  • مهندس نقشه بردار تایید شده­ی نظام کاردانی

تعیین هزینه نقشه برداریUTM به چقدر زمان نیاز دارد؟

این مورد بستگی به زمانی دارد که نقشه UTM تهیه می­شود دارد، زمان تهیه نقشه  به مساحت ملک و نامنظمی­های ملک و همچنین تجهیزات لازم برای نقشه برداری و میزان تجربه و مسلط بودن نقشه بردار بستگی دارد.

در تعیین میزان زمانی که تهیه نقشه UTM نیاز دارد، نقشه­هایی که فقط نیاز به تایید مهندس نقشه بردار دارد، زمان کمتری را به دنبال دارد.

نقشه-بردار-utm

نقشه-بردار-utm

موارد تعیین کننده­ ی هزینه نقشه برداری UTM

 معمولا هزینه نقشه برداری UTM  برحسب موارد زیر تعیین می­گردد؛

  • کاربری ملک: از مهم ترین عوامل تعیین کننده­ی هزینه­ی این نوع نقشه­ها کاربردی ملک می باشد؛ چرا که مثلا هزینه نقشه برداری­UTM برای ملک مسکونی با ملک کشاورزی باشد متفاوت است.
  • متراژ ملک :یکی از مهم­ترین موارد در تعیین هزینه متراژ ملک مورد نظر است بدین معنا که اگر  متراژ ملک بالاتر باشد مطابق تعرفه، هزینه بیشتر می­شود.
  • هزینه نقشه زمین کشاورزی: هزینه نقشه برداریUTM برای زمین های کشاورزی کمتر از ملک است. البته متراژ زمین کشاورزی هم تعیین کننده است.
  • هزینه نقشه املاک مسکونی:ملک های مسکونی به علت سخت بودن کار، قیمت بالاتری دارند.
  • موقعیت ملک: از موارد قابل تامل برای تعیین هزینه موقعیت ملک است چرا که در مناطق مختلف مثل تپه ماهور، کوهستان، دشت و… هزینه­ها متفاوت است.

بنابر موارد بالا  تعیین هزینه نقشه برداری UTM نیاز به بررسی موارد مختلفی دارد، بنا بر این موضوع، برای دقیق معین کردن موقعیت ملک، باید پیش پرداخت نقشه UTM را از قبل شروع نقشه برداری پرداخت نمایند.

نتیجه­ گیری

نقشه UTM برای موارد مختلفی از جمله: تعیین وضعیت ملک تهیه می­شود و تعیین هزینه نقشه برداری UTM از جمله مباحثی است که نمی توان بطور دقیق آن را تعیین کرد چرا که به موارد مختلفی بسته دارد و تعرفه آن سالانه به روز می­شود. پس بهتر است از طریق مراجع ذی ربط برای اطلاع از کارها و هزینه­های مربوطه دنبال نماییم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *