انواع-نقشه-برداری

انواع مختلفی از نقشه ها وجود دارد که معمولاً بر اساس آنچه می­خواهند نشان دهند طبقه بندی می شوند. در نتیجه ما با انواع نقشه برداری رو به رو خواهیم شد و با این حال ، باید توجه داشت که روش های مختلفی برای تفسیر انواع نقشه­ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن­ها می­پردازیم.

درباره­ انواع نقشه برداری

به طور ساده ، نقشه ها تصاویری از سطح زمین هستند. نقشه های مرجع عمومی ،شکل زمین ، مرزهای ملی ، آبها ، مکان شهرها و غیره را مستند می کند. نقشه های موضوعی داده های خاصی را نشان می دهند ، مانند میانگین توزیع بارندگی در یک منطقه یا توزیع یک بیماری خاص در سراسر یک شهرستان.

نقشه های سیاسی

یکی از انواع نقشه برداری، نقشه سیاسی است که ویژگی­های توپوگرافی مانند کوه­ها را نشان نمی دهد. این تمرکز تنها بر مرزهای ایالتی و ملی یک مکان است. این نقشه همچنین موقعیت شهرهای بزرگ و کوچک را بسته به جزئیات نقشه ها شامل می شود.

نفشه-برداری-کارتوگرافی

نفشه-برداری-کارتوگرافی

نقشه های فیزیکی

نوع دیگر انواع نقشه برداری، نقشه فیزیکی است که ویژگی های چشم انداز یک مکان را مستند می کند. این نقشه ها به طور کلی مواردی مانند کوه ها ، رودخانه ها و دریاچه ها را نشان می دهند. اجسام آب معمولاً با رنگ آبی نشان داده می شوند. کوه ها و تغییرات ارتفاع گاهی با رنگ ها و سایه های مختلف برای نشان دادن ارتفاع نشان داده می شوند. در نقشه های فیزیکی ، رنگ سبز معمولاً ارتفاع کمتری را نشان می دهد در حالی که قهوه ای معمولاً ارتفاع بیشتری را نشان می دهد.

نقشه های توپوگرافی

نقشه توپوگرافی یکی از انواع نقشه برداری است که شبیه به یک نقشه فیزیکی است زیرا ویژگی های مختلف منظره فیزیکی را نشان می دهد. برخلاف نقشه های فیزیکی ، این نوع نقشه ها به جای رنگ ها از خطوط کانتور برای نشان دادن تغییرات در چشم انداز استفاده می کنند. خطوط کانتور در نقشه های توپوگرافی معمولاً در فواصل منظم برای نشان دادن تغییرات ارتفاع از یکدیگر فاصله دارند. وقتی خطوط به هم نزدیک می شوند ، بدان معنی است که زمین شیب دار است.

خواندن این مطلب پیشنهاد میشود : نقشه توپو گرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

نقشه های اقلیمی

نقشه آب و هوا یا اقلیمی از دیگر انواع نقشه برداری است که اطلاعات مربوط به آب و هوای یک منطقه را نشان می دهد. این نقشه ها می توانند مواردی مانند مناطق خاص آب و هوایی یک منطقه را بر اساس دما ، میزان برف یک منطقه یا میانگین روزهای ابری نشان دهند. این نقشه ها معمولاً از رنگ ها برای نشان دادن مناطق مختلف آب و هوایی استفاده می کنند.

نقشه های اقتصادی یا منابع

یک نقشه اقتصادی یا منابع انواع خاصی از فعالیتهای اقتصادی یا منابع طبیعی موجود در یک منطقه را با استفاده از نمادها یا رنگهای مختلف بسته به آنچه به تصویر کشیده شده نشان می دهد.

نفشه-برداری-با-پهباد

نفشه-برداری-با-پهباد

نقشه های راه

نقشه راه یکی از پرکاربردترین انواع نقشه برداری است. این نقشه ها بزرگراه ها و جاده های اصلی و فرعی (بسته به میزان جزئیات) و مواردی مانند فرودگاه ها ، شهرها و نقاط دیدنی مانند پارک ها ، محل اردوگاه ها و آثار تاریخی را نشان می دهد. بزرگراههای اصلی در نقشه راه عموماً با خطوط ضخیم و قرمز نشان داده می شوند ، در حالی که جاده های فرعی رنگ روشن تری دارند و با خطوط باریک ترسیم می­شوند.

نقشه های موضوعی

نقشه موضوعی، نقشه ای است که بر موضوع یا موضوع خاصی تمرکز دارد. این نقشه ها با شش نقشه مرجع کلی فوق الذکر متفاوت است زیرا فقط ویژگی هایی مانند رودخانه ها ، شهرها ، زیرمجموعه های سیاسی ، ارتفاعات و بزرگراه ها را نشان نمی دهد. اگر این موارد روی نقشه موضوعی ظاهر شوند ، اطلاعات پیش زمینه هستند و به عنوان نقاط مرجع برای تقویت موضوع نقشه استفاده می شوند.

نتیجه گیری

زمینه جغرافیا برای بررسی ویژگی های زمین به انواع نقشه برداری و نقشه های مختلف متکی است. برخی از نقشه ها آنقدر رایج هستند که کودک آنها را تشخیص می دهد، در حالی که برخی دیگر فقط توسط متخصصان در زمینه های تخصصی استفاده می شود. برخی از رایج ترین انواع آنها نقشه های سیاسی ، فیزیکی ، توپوگرافی ، اقلیمی ، اقتصادی و موضوعی است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *